«خوش نمک» با مجریان جدید به شبکه نسیم بازگشت حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد از ساخت فیلم سینمایی در خصوص امام رضا (ع) + فیلم موزیک ویدئوی جدید «فرزاد فرزین» برای سریال «قطب شمال» + فیلم مردم نامزد‌های نشان فردوسی را انتخاب کنند بهترین سریال ایرانی شبکه نمایش خانگی معرفی شد + آمار آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تقدیر از ژاله علو در «شب کارگردان» فصل دوم سریال لایواکشن «وان پیس» (One piece) در دست ساخت است + جزئیات جدیدترین حواشی فیلم «بی‌بدن» | شکایت به دلیل سکانس‌های ملتهب چشم به راه افعی واقعی | نگاهی به سریال «افعی تهران» ساخته سامان مقدم نسلی آگاه بدون خلاقیت | کارشناسان درباره ویژگی‌های طراحان گرافیک جوان می‌گویند مروری بر پرفروش‌های کتاب در مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی اجمالی بر تاریخچه هنر گرافیک در ایران و جهان به‌مناسبت روز جهانی گرافیست دلیل پخش نشدن برنامه «هفت» چه بود؟ اعضای کارگروه «حکیم طوس» معرفی شدند
سرخط خبرها

یادی از امین تارخ، بازیگر فقید سینما و تلویزیون که مجالی اگر بود، امروز می‌توانست به هفتاد سالگی سلام کند | ستاره‌ای که ستاره سازی کرد

  • کد خبر: ۱۷۸۵۷۵
  • ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۹
یادی از امین تارخ، بازیگر فقید سینما و تلویزیون که مجالی اگر بود، امروز می‌توانست به هفتاد سالگی سلام کند | ستاره‌ای که ستاره سازی کرد
امین تارخ از جمله هنرمندانی بود که هنر، او را نمک گیر پایتخت کرده بود وگرنه زادگاهش شیراز بود و سال ۱۳۵۴ نیز با مجموعه تلویزیونی «شهر من، شیراز» برای نخستین بار در قاب تلویزیون ظاهر شد.

شهرآرانیوز؛ او که پیش از آن، هنر بازیگری را با اجرای صحنه‌ای نمایش‌هایی از جمله «لورنزاچو» آغاز کرده بود، سال ۱۳۵۸ با حضور در تئاتر «مرگ یزدگرد» توانمندی‌های خود را به بهرام بیضایی اثبات کرد تا اینکه در سال ۱۳۶۰ با بازی در فیلم سینمایی «مرگ یزدگرد» حضور در سینما را تجربه کند. روند رو به پیشرفت او در بازیگری دوسال پس از «مرگ یزدگرد» با بازی در سریال «سربداران» و ایفای نقش شیخ حسن جوری ادامه یافت و پس از آن در سال ۶۴ با ایفای نقش ابوعلی سینا در سریال «بوعلی سینا» به چهره‌ای محبوب و آشنا در میان تماشاگران سینما و تلویزیون تبدیل شد.

او که در دهه ۷۰ برای بازی در فیلم سینمایی «ماه و خورشید»، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل مرد از جشنواره فیلم فجر شده بود، علاوه بر آنکه به عنوان یکی از چهره‌های احیای هنر تئاتر در ایران مورد تجلیل قرار گرفت، لوح افتخار هنرمند ملی را نیز در همان سال‌ها دریافت کرد. نخستین مدرسه بازیگری با نام «کارگاه آزاد بازیگری» در تهران نیز ماحصل فعالیت‌های موفقیت آمیز او در دهه ۷۰ بود که به سبب آن در سال ۷۹ به مرکز فیلیندرز درامای استرالیا دعوت شد تا دانسته‌های خود را در زمینه بازیگری به مدت دوسال در اختیار هنرجویان این رشته قرار دهد.

امین تارخ که در طول سال‌ها فعالیت هنری خود بیش از ۳۱ اثر سینمایی و هجده اثر تلویزیونی برجسته در کارنامه دارد، بار‌ها در میان هیئت داوران جشنواره‌های ملی مختلف از جمله جشنواره‌های سینما و تئاتر فجر حضور داشته و یکی از اعضای هیئت مدیره خانه سینما نیز بوده است. او که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در اواسط دهه ۷۰، هم و غم خود را بر تربیت نسل تازه بعد از انقلاب گذاشته بود، موفق به تربیت استعداد‌هایی شد که بعدتر هر کدام به چهره‌ای درخشان در این حوزه تبدیل شدند. بازیگرانی، چون حبیب رضایی، مهــــتـــاب کرامـــتـــی.

پوریا پورسـرخ، گـلاره عـبـاسـی، شبـنم مقدمی و... از جملـــه خروجی‌های موفق کارگاه هـای بازیگری امین تـارخ بوده اند. همکاری او با کارگردانان برجـــسته ای، چون علی حاتمی (مادر و دلشدگان)، مسعود کیمیایی (سرب و رئیس)، داریوش مهرجویی (سارا) و داوود میرباقری (معصومیت از دست رفته) از نقاط درخشان کارنامه اوست که نام و یادش را در میان بازیگران خوش فکر و توانمند ایرانی، ماندگار کرده است.
امـیـن تارخ کــه در ۲۸ شهریور سال گذشته بر اثر سکته قلبی در بیمارسـتـان بستــری شده شده بود، پنج روز بعد در سن شصت ونه سالگی درگذشــت و در قطعه هنرمندان بهشـــت زهرا (س) تهـران آرام گرفت.

«اغما»

مجمــــــوعـــه تلویزیونی سی قسمتی به کارگردانی سیروس مقدم که در ماه رمضان ۱۳۸۶ از شبکه اول سیما پخش شد.
امین تارخ در نقش دکتر طه پژوهان، یک پزشک متخصص جراحی مغز و اعصاب بود که به دلیل جراحی‌های موفقیت آمیز روی رزمندگان در جبهه‌ها به پنجه طلایی مشهور بود. او در این فیلم به دلیل بیماری حاد همسرش بر سر دو راهی قرار می‌گیرد؛ ولی همسرش اصرار دارد که فقط از سوی پژوهان جراحی شود. از سویی تنها فرزند آن دو، مخالف این جراحی از سوی پدر است… این سریال در نظرسنجی‌ها به عنوان یکی از محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی ماه رمضان شناخته شد.

«معصومیت ازدست رفته»

سریالی به کارگردانی داوود میرباقری در سال ۱۳۸۲ است و داستان آن به سده نخست هجری بر می‌گردد. امین تارخ در نقش شوذب به عنوان یکی از یاران دیرین امیرالمؤمنین (ع) و خزانه دار فعلی کوفه و دستگاه جبار اُموی به ایفای نقش می‌پردازد که در این بین میان عشق دو زن مردد می‌ماند؛ ماریای نصرانی و دیگری حمیرای یهودی. ماریا، شوذب را به یاد مولای متقیان و سیره علوی می‌اندازد و در مقابل حمیرا، مُدام شوذب خزانه دار را به طمع مال و قدرت بیشتر وسوسه می‌کند تا خود را بیشتر در دستگاه خلافت عباسیان و دارالعماره کوفه جا کند. امین تارخ در سال ۱۳۸۲ برای بازی در این سریال از سوی جشن حافظ عنوان بهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی را به خود اختصاص داد.

«مادر»

فیلمـــــی به کارگـردانـــی و نویسندگی علی حاتمی و محصول سال ۱۳۶۸ است که در هشتمـــین دوره جشنواره فیلـــم فجــــــر پخش و موفق به دریافت جوایز متعدد در رشته‌های مختلف شد.
داستان این فیلم درباره پیرزنی است که در سرای سالمندان زندگی می‌کند و به خانه برمی گردد تا روز‌های پایانی عمرش را در خانه اش و کنار فرزندانش که هر کدام گوشه‌ای به زندگی خود مشغول هستند بگذراند. گرمی حضور مادر در خانه، فرزندان را به دور هم جمع می‌کند و در این مجال، به معرفی شخصیت‌های داستان می‌پردازد. امین تارخ در دو نقش جلال الدین، فرزند عارف مسلک و شاعرپیشـــه مادر و همچنیـــن جوانـــی پدر خانـــواده، به ایفـــای نقش پرداخته است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->